Anmeldelse af J.K. Rowlings Meget gode liv

Anmeldelse af J.K. Rowlings Meget gode liv

Vandret målt er livet kort - lodret målt uendeligt

Børn & Bøgers skribent Eiler Jensen anmelder en lille bog om en todelt tale, der handlede om at turde begå fejl og om at værdsætte fantasien.

Overskriften er et citat fra et digt af den afholdte og nyligt afdøde forfatter Benny Andersen.

Og det har faktisk en del at gøre med denne anmeldelse, som er en omtale af en tale, som Harry Potters ”mor”, J.K. Rowling holdt for Dimittenderne fra Harvard University i Cambridge, Massachusetts i USA for nogle år siden.

Det var en tale, som rummede væsentlige byggesten i henhold til dette at søge at arbejde for at opnå et godt liv.

Hendes tale falder i to dele. En, der handler om at turde begå fejl, og en, der handler om at værdsætte fantasien.

 

Et håbløst studium

Rowling fortæller om, at da hun i sin tid skulle begynde sit studium ved universitetet, forekom det hende, at det skete som en balanceakt mellem hendes egne ideer om, hvad hun ville, og så de forventninger og ønsker, som hendes forældre havde til hende.

I virkeligheden var det, som Rowling havde mest lyst til, at skrive romaner. Det betragtede hendes forældre imidlertid som en temmelig aparte idé; der ville aldrig kunne komme tilstrækkelig indtjening til for dels at opretholde livet og dernæst dels (og måske endda vigtigere) at sikre en fornuftig pensionsopsparing.

Forældrene håbede på en erhvervsuddannelse. Rowling valgte at studere engelsk litteratur - og dertil værre endnu: Classics, et fag, som indebar studier af oldtidens kultur (herunder græsk mytologi), latin, græsk og filosofi. Var der noget, der dengang var ”brødløst”, var det netop et sådant fag.

Hvad forældrene ønskede for deres datter var jo, at hun skulle tjene til dagen og vejen og fremtiden. Dette studium var den direkte vej til fattigdom. Og i flere år tjente Rowling ganske rigtigt heller ikke meget.

Men hun skriver: At klatre ud af fattigdommen ved egen indsats - det er noget, man kan være stolt af, men fattigdom i sig selv skal man være en tåbe for at romantisere.

 

Fordelene ved at fejle

Den ting, hun var mest ræd for i sin ungdom, var imidlertid ikke fattigdommen, men dette at begå fejl. Men selv om hun brugte mange timer på cafeer på at skrive historier, havde hun alligevel flair for at bestå eksaminer.

Hun begik altså den fejl, at hun valgte anderledes, end forældrene ønskede, og det følte hun i grunden også selv. Hun betragtede sig som en fiasko. Hun blev gift og skilt. Levede som enlig mor. Havde måske salt til sit æg, men ikke æg til sit salt (Benny Andersen)… Det så skidt ud.

Så hvordan skulle det mon gå? Ja, i dag ved vi det jo - så godt som noget. En enestående succes blev hun og hendes værker. Man må sige med Søren Kierkegaard: Livet forstås baglæns, men må leves forlæns.

Men når det så sådan ud, hvorfor taler hun så om fordelene ved at fejle?

Fordi hendes fiasko betød, at jeg fik skrællet alt det ikke-essentielle væk. Jeg holdt op med at bilde mig selv ind, at jeg var alt muligt andet end det, jeg var, og så gik jeg i gang med at fokusere al min energi på at færdiggøre det eneste arbejde, der betød noget for mig.

I dag er det jo klart for enhver, hvad projektet gik ud på. Fiaskooplevelsen gav ro og selvindsigt og en opdagelse af en stærk vilje, og en høj grad af disciplin viste sig og hjalp til med igen at få tilværelsen på meningsfuld kurs.

 

Komplekst og uforudsigeligt

Sådan er det jo: Enhver må gøre sig umage for at finde sin platform, hvorfra livet kan gives den mening og kraft, hvormed man kan udfolde sig. For livet er ikke en enkel sag. Livet er ikke determineret.

Det er både komplekst og uforudsigeligt, og den eneste, der kan forventes at tage styringen over det, er en selv. Og gør man det, så klarer man formodentlig også den modgang, der vil vise sig.

Og fantasien, hvor kom den så fra? Den har vi vel alle? Ja vist. Vi kan alle forestille os noget, som er anderledes, end det fremtræder for os.

Det er den forestilling, som er gavnlig for vores evne til at føle medlidenhed med mennesker eller med beskrivelser af mennesker, hvis erfaringer vi aldrig har delt. Rowling fortæller om det held, hun havde ved at få et studenterjob hos Amnesti International, og al den nød og elendighed, hun derigennem lærte om:

Så længe jeg lever, vil jeg huske, dengang jeg kom gående ned ad en tom gang, og pludselig bag en lukket dør hørte et skrig af smerte og rædsel, som jeg aldrig siden har hørt magen til.

En ung mand havde netop fået overbragt nyheden om, at hans mor var blevet pågrebet og henrettet - som hævn for hans kritik af sit lands regime.

 

Frygten bestemmer meget

Det gav anledning til at skønne på det samfund, nemlig det britiske, som hun er vokset op i, og hvor der findes rettigheder for alle. I dette studiearbejde erhvervede Rowling nogle erfaringer, som lærte hende ydmyghed - men også gav inspiration.

Og det er jo det, som Rowlings bøger kan: Lære os empati, lære os at sætte os i andre menneskers sted. Selvfølgelig kan man lukke øjnene for verdens rædsel, selvfølgelig kan man undlade at sætte sin fantasi i arbejde, men som Rowling siger:

Når man vælger at leve i snævre rum, får man en form for mental agorafobi, og det medfører sine egne rædsler. Jeg tror, de bevidst fantasiforladte ser flere monstre. De er ofte meget bange.

Det ser man mange eksempler på også i dagens Danmark. Frygten bestemmer meget.

I afslutningen citerer Rowling den græske filosof og forfatter Plutarch: Hvad vi opnår i det indre, vil ændre den ydre virkelighed.

Rowling er sandelig værd at lytte til: Der er ingen, der har lovet os, at vort liv skal blive langt, men vi kan selv arbejde på, at gøre det dybt, med mening og kvalitet.

Og så er vi tilbage ved denne artikels overskrift. At investere i sit eget livs kvalitative udfoldelse giver forhåbentlig næring til tanken om, at ikke blot forandring fryder. Det gør forundring også.

 

Klædt på til at møde eleverne

Den lille pamflet er en fin og klog lille bog, som man absolut bør læse - for sin egen skyld - gerne. Men er man lærer, da vil det være oplagt at drage elementer af den med i sin undervisning.

Især når man tale om livsfilosofiske temaer og værdier, og især i disse tider, hvor vi taler så meget om effektivitet og evidens og korrekthed. Der er heldigvis modpoler til disse synspunkter. Blandt andet om at turde eksperimentere og begå fejl - og mobilisere fantasi.

Læs f.eks. Rane Willerslevs bog Tænk vildt - og også gerne Sven Brinkmanns bøger (Stå fast, Ståsteder og Gå glip). Så er du godt klædt på til at møde dine elever.

J.K. Rowling: Meget gode liv. Oversat fra engelsk af Mette Nejmann. Gyldendal, 78 sider, 199,95 kr.


Læs flere korte og længere anmeldelser i Børn & Bøger.