Børn & Bøger Voxpop: Tre spørgsmål på SkoleIntra-træffet
Sendt den 05.11.2015 |
Hvad er forventningerne til IKT?
Børn & Bøgers journalist og anmelder Kent Poulsen var med på årets SkoleIntra-træf i på Hotel Comwell i Kolding, hvor han stillede nogle af deltagerne tre enslydende spørgsmål:
- Hvad er dine forventninger til SkoleIntra-træffet, herunder hvad tænker du, er det vigtigste?
- Hvor ser du de største og nye digitale udfordringer i nærmeste fremtid?
- Trods massive millioninvesteringer i IKT-løsninger, ser vi tilsyneladende ingen forbedret lærings- og PISA-effekt. Hvad er problemet, og hvor ser du, at IKT lige nu kan rykke eller ændre på dette?
Svarene faldt således:
Lone Pedersen, it-vejleder, Aarhus Kommune:
- At få vigtige opdateringer om SkoleIntra. Den fysiske tilstedeværelse er afgørende.
- At sætte fokus på vejledning, implementering af Google Apps og løsninger omkring de nye elevplaner.
- Ved at finde de rigtige løsninger, og Bring Your Own Devices (BYOD) som frigørende princip, det har eksempelvis ”rykket” i egen virkelig.
Jens Birkedal, it-vejleder, Esbjerg Kommune:
- At se lidt ind i fremtiden, hvad sker der lige om lidt? Og ikke mindst faglig sparring.
- BYOD kan give en økonomisk udfordring, da princippet er indkomstbestemt. Der er mange nye tendenser, man skal passe på modeluner, og så bør vi lige standse lidt op!
- Vi står i et vadested – bøger og den digitale verden. Men er vigtigt, at flest mulige medier er i spil, så vi ikke får monopollignende tilstande.
Michael Lynggaard, it-frontløber, Vordingborg Kommune:
- At få inspiration med hjem. Det vigtigste er muligheden for at tale med andre – at netværke.
- Umiddelbart at få skabt en fælles platform for alle interessenter.
- Problemet er at få anvendt ”det bedste” i den nye virkelighed, at få det tilpasset vores elevgrupper og lærere.
Gitte Micheelsen, skolesekretær, Vesthimmerland Kommune:
- At snuse til de nye tanker og problemer, der kommer. Gode oplægsholdere, der løfter, er vigtigt.
- Implementering af Den nye SkoleIntra på Forældresiden. Fokus på brugervenlighed.
- Vi mangler flere ressourcer og at blive bedre til god, målrettet undervisning. Tiden er et problem!
Hanne Voldborg, Ph.d.-studerende, Favrskov Kommune:
- Jeg ser frem til de faglige dialoger efter inspiration fra oplæggene.
- Hvad vil vi stille op med BIG data, og bruge det til? Hvem ejer ”klikkene”? Nervøsitet om brugen af samme.
- Det generelle problem er hvorfor? Hvad vil vi med det/dem? Hvad vil vi gerne opnå dannelsesmæssigt, og hvad er læringsperspektivet?
Jens Hammer, skoleleder, Frederiksberg Kommune:
- At få god inspiration, og også at forstå – bedre – it-vejlernes begejstring, når de vender tilbage! At få gode ideer med hjem er det vigtigste.
- Det vil være meget lokalt bestemt. Mere ”isenkram”, og udfordringen ligger i udarbejdelsen af digitale strategier.
- Man vil det kortsigtede, men bør se det i et mere langsigtet perspektiv. Alt skal have tid, det lange seje træk, det er det, der giver resultater.
Pia Abelsen, ledende skolebibliotekar og it-vejleder, Kolding Kommune:
- Jeg forventer at høre, hvad der rør sig. Idéopsamling er vigtig.
- De digitale lærermidler er kolosser, der bliver låst, hvis man ikke er opmærksom. Man burde kunne hente fra alle ”sider”, alle digitale undervisningssystemer. Man risikerer at blive begrænset, mere end i den gamle analoge verden.
- Mennesket opfatter ikke så hurtigt, vi skal have tid til at arbejde med de mange og hurtige muligheder.
Jacob Elholm, skole-itkonsulent, Esbjerg Kommune:
- At få styr på ”spændingsfeltet” mellem Brugerportalinitiativet og SkoleIntra. Det er vigtigt at være opmærksom på nye initiativer.
- At få alle informationer ud på alle platforme, det gælder også digitale lærermidler. Sikkerhed og overvågning er et aspekt, som melder sig!
- Hardwareproblemer er der fortsat. BYOD er en del af løsningen og udfordringen, som det også er tilfældet med lærernes manglende kompetencer.
William Clark, it-vejleder, Lolland Kommune:
- Et møde med andre og anderledes erfaringer. At opleve netværk, som er rigtig godt.
- De største udfordringer ligger lokalt. Men jeg ser også tekniske udfordringer, når it-support flyttes fra skoleområdet.
- Etablering af en nødvendig it-strategi kan rykke noget, det er et problem, at lærerne får for mange opgaver, som kræver stor individuel indsats.
Marie Keklar, souschef, Københavns Kommune:
- At blive forstyrret på den bedste måde, herunder få styr på den gode kommunikationsmodel.
- Ved læringsplatformene, jeg ser her løfterige muligheder, men er bekymret for problemer med funktionaliteten. Manglende devices medfører, at lærerne bruger tiden forkert – der bliver for megen ”støj”!
- Langsigtede ikt-strategier kunne være ønskelige. Aftaler skal overholdes, og anvendelsen skal være mere kompensatorisk. Vi skal øge og se sammenhængen mellem skole og fritid, web2, mobilen. Det kan rykke at bruge de virtuelle rum mere hensigtsmæssigt!
Læs også en artikel om indholdet af SkoleIntra-træffet i Børn & Bøger nr. 7/2015.