IBBY Danmark - Selskabet for Børnelitteratur - afholdt i januar Statusseminar. Børn & Bøgers anmelder og journalist Kent Poulsen var med og fortæller følgende:
Der er nu endegyldigt skabt en fast tradition for IBBY’s Statusseminar over årets udgivelser indenfor børne- og ungdomslitteraturen, idet det nu er tredje gang, det afvikles med stor tilslutning fra hele det børnelitterære landskab i form af forlag, forfattere, skoler, biblioteker og mange flere - små to hundrede i alt fik en rigtig fin dag.
Da indskrivningen, kaffen og croissanten var på plads, bød bestyrelsesmedlem Eline Mørch Jensen på vegne af IBBY’s bestyrelse velkommen til denne tredje udgave af statusseminaret og manifesterede traditionen.
Dagens første oplæg var lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg Ayoe Quist Henkel, som var programsat med dette tema: Om børne- og ungdomslitteraturens æstetiske udvikling i et digitaliseret og medialiseret tekstlandskab. (Artiklens coverbillede.)
Vi kom med hende rigtig flot fra land, og hun havde da også en egen udlægning af titlen og fortalte, hvad hun var optaget af, og hvad der er på spil i litteraturen. Derfor åbnede hun naturligt med den mere mundrette overskrift, som i virkeligheden var titlen på hendes afhandling: Mellemværender - Litteratur for børn og unge midt i en medietid.
Hun fortsatte med at sige, at der i en evigt foranderlig litterær verden altid er tale om mellemværender. Mellemværender mellem læreren, underviseren, bibliotekaren, formidleren og læseren. Sådan er det.
Så tog hun fat på forudsætningerne og litteraturens foranderlighed i forhold til børn og unge i den mediebaserede og digitale udvikling. Formaterne er utallige og udvikles konstant, og vi møder hele tiden nye former for interaktivitet.
Derved får vi med den nye udvikling en litteratur, der taler til mange sanser, den breder sig ud, kort sagt en intermedial litteratur, fortalte hun og understregede, at den integration af medierne i høj grad afspejler livet, en højspændt medie- og digitaliseret hverdag, hvor børn og unge færdes.
Smukt bragte hun derefter eksemplarisk litteraturen i spil blandt andet med Martha Flyvholm Tode, Sarah Engell, Camilla Hübbe og Rasmus Meisler. Hun rundede det hele fint af med at tale om mediebevidsthed og understregede endnu en gang, at det er i mellemværendet, der er noget på færde, når vi formidler litteraturen.
Herefter skulle der reflekteres og gøres nedslag i forskellige områder af det store litterære felt, som børne- og ungdomslitteraturen er karakteriseret ved. Fire oplæg i alt. Først gik Jens Raahauge, medlem af Nordisk Råds Børne og Ungdomslitteraturprisråd på Scenen. Som altid leverede han et sprudlende flot oplæg. Her med en gennemgang af tendenser og kriterier i de nordiske landes indstillinger og valg.
Han krydrede det med en herlig direkte fandenivoldskhed, så ingen var i tvivl om, hvad der er godt og skidt - alt sammen leveret med en tydelig, stor og langvarig kærlighed til børne-ungdomslitteraturen - naturligvis leveret med et glimt i øjet.
Depechen raktes derefter til Caroline Sehested, Helsingør Kommunernes Biblioteker, og hun havde årets billedproduktion i sin magt, opstillede sine litterære kvalitetskriterier og gav mange fine og brugbare eksempler, primært fra den danske arena, men dog også fra Norden og Europa.
Hun sluttede med sine fire favoritter fra årets produktion, som var: Far er sur af Philip Ytournel, En pige med pigsko af Mette Vedsø, Elis verdensrum af Lone Elmstest Bild og endelig Træet, dyrene og os af Hanne Kvist.
Anne-Mette Hermansen, konsulent for de pædagogiske læringscentre i Helsingør, havde fået opgaven at præsentere årets læseletbøger. Hun øste ud med stor indsigt i denne, den måske vanskeligste del af litteraturen.
Hun sagde blandt andet, at læsning, læselyst og læring hænger sammen, derfor skal børn, der er i gang med at knække læsekoden, have bøger i hænderne, som de ikke kan lade være med at bladre i.
Stor erfaring, didaktisk og pædagogisk viden var i spil, og hun omtalte 2-bogstavsordene og det store spring til 3-bogstavsordene, altså at gå fra bøger med ord på to bogstaver til ord på tre, som er og kan være nærmest en revolution. Se blot titlerne her: En øm tå og Liv har lus.
Efterfølgende fik deltagerne en righoldig omtale af udgivelser og genrer indenfor området - et utrolig vigtigt og skrøbeligt område, men fundamentet for al litteratur.
Den fjerde og sidste i rækken var Felix Paulsen, tegneserieforsker fra School of Communication and Culture ved Aahus Universitet. Han tog sig af grafic novels og tegneserier og var inde på tegneserien som en svær rubriserbar størrelse; hvad er for børn, for unge og for voksne?
Efterfølgende kategoriserede han områdets udgivelser og sagde, at der er få udgivelser på dansk, men til gengæld med høj kvalitet, og nævnte blandt andet Skæbnemageren af Bøgh og Gabel - og Zenobia af Dürr og Horneman.
Til sidst vendte han blikket mod det større udland og det internationale perspektiv, hvor både interessen og markedet er meget større. Alt eksemplificeret med mange interessante titler og stor viden.
Indlagt var nu en større frokostpause, som også bød på fernisering af en fornem udstilling af bogomslag: Children’s Book Illustrations from the Nordic Countries.
Derefter fulgte på scenen et interview i tilbagelænet stil med makkerparret Kim Leine og Peter Bay Alexandersen med udgangspunkt i deres samarbejde i om børnebogen Skovpigen Skærv.
Da statusseminaret dansede på sidste vers, sprang sanger, musiker og forfatter Elisabeth Gjerluff Nielsen på scenen og dansede derudaf om sine litterære forbilleder fra sit personlige bagkatalog.
Det var en fin finale med meget smil om munden, og endnu et statusseminar kom fornemt i hus.
Blandt indlægsholderne på statusseminaret var Jens Raahauge (tv.) og Felix Paulsen, der talte om henholdsvis tendenser og kriterier i de nordiske landes indstillinger og valg og grafic novels og tegneserier.