I Børn & Bøger nr. 3 bringes en artikel af anmelder og journalist Anette Grønholt Andersen om et storstilet kunstprojekt på Assensskolen, hvor børn i samarbejde med den professionelle kunstner og billedhugger Erik Brandt udfører et kunstværk, der skal binde skolens to fysisk adskilte bygninger sammen.
I forbindelse med projektet har alle elever fra 33 klasser fundet og dekoreret sin egen personlige sten, som senere vil komme til at indgå i kunstværket. Børnene har også tilkendegivet, hvilke værdier, de synes, er de mest grundlæggende i forhold til deres skole. Efterfølgende har kunstneren Erik Brandt trukket de store linjer og udvalgt 15 ord i forhold til, hvor mange der har peget på dem.
De 15 udvalgte værdiord er dannelse, venskab, fællesskab, læring, oplevelser, sammenhold, demokrati, bevægelse, faglighed, udvikling, glæde, viden, leg, kultur og hjælpsomhed.Ordene er blevet graværet på store sten, der er blevet sat på plads på en forbindelsessti, eller bed, med skærver – værdistien.
Artiklen suppleres her med flere billeder af blandt andet nogle af de store værdisten, der indgår i kunstværket.
Billedhuggerens egen skitse og håndskrevne værdiark fortæller om processen.
Der står en endnu ubeskrevet sten i rækken på rejsen mellem skolens to afdelinger.