Ugens artikel - uge 2, 2016: Reportage fra Skajlm Hvide-konferencen 2015

Ugens artikel - uge 2, 2016: Reportage fra Skajlm Hvide-konferencen 2015

Et tilløbsstykke.

Den traditionsrige Skjalm Hvide-konference, arrangeret af Pædagogisk LæringsCenterForening, lokalkreds Hovedstaden, blev afholdt i Jørlunde den 18.-20. november 2015 under temaet Pædagogisk LæringsCenter og Evaluering.

Som vanligt var konferencen nærmest et tilløbsstykke og fuldstændig udsolgt. Børn & Bøgers skribent Kent Poulsen var med og giver her en kort opsummering af konferencens forløb.

 

Tankevækkende start

Steen Nepper Larsen, lektor, DPU, Aarhus Universitet, åbnede konferencen onsdag aften under temaet: Kritiske tanker om evalueringsfeber og evidens- og trangen til stratetisk selvfordobling.

Som underrubrik havde han tilføjet, at aftens program ville indeholde filosofiske, sociologiske og frem for alt sprogkritiske kaskader af syrligheder, for det gælder om at vide, hvad der virker, og ikke kun tro, at man ved det. For er det nu evident?

Det blev i sandhed en tour de force gennem de sidste årtiers skoleudvikling, og der blev ikke lagt fingre imellem, og et gigantisk opgør med den herskende skoleudvikling blev præsenteret i et veloplagt og dramatisk performance, af denne dannelsens mester. Der var noget at tænke over, konferencen var skudt i gang.

 

Teori og gode erfaringer

Jacob Fuglsang, uddannelsesredaktør, Politiken, indledte næste morgen dagens program med en ganske interessant ”udviklingsteori” med hensyn til, hvad der var galt med folkeskoleudviklingen og reformen.

Hans oplæg var et bud på de ændringer, han så som nødvendige, og som findes i uddybet form i hans netop udkomne bog Den store løgn om uddannelse. Gennem de 1½ time, han var på, udviklede der sig en ganske interessant dialog mellem Fuglsang og konferencedeltagerne.

Thomas Jensen, konsulent i Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, tog over med indlægget Det pædagogiske læringscenter og vejledningen.

Han gav konferencedeltagerne et fint oplæg om vejledningens mange muligheder og henviste til EMU’ens mange veje og bud på løsninger i den forbindelse. Han eksemplificerede med visninger fra et par af landets udviklingskommuner på området. Gode erfaringer blev delt.

 

På rockmuserum

Traditionen tro drager konferencedeltagerne midt i forløbet ud for at opsøge eksterne ”græsgange”, og i år var det til intet mindre end museet, der først åbner for offentligheden til foråret, nemlig Danmarks Rockmuseum/Roskilde Museum.

  

Det er en spektakulær og imponerende bygning, såvel ude som inde, der kommer til at danne ramme om Danmarks Rockmuseum/Roskilde Museum, der åbner i foråret 2016.

Deltagerne fik alligevel lov til at kigge ind og høre om museum og formidling. Det var enormt spændende - der er her, når det endelig åbner, dømt Tilløbsstykke! Og så ligger det naturligvis i Rabalderstræde, hvor ellers?

Tilbage i konferencecenteret fik deltagerne et glimrende overblik over de fremtidige uddannelsesmuligheder indenfor PLC-området ved Britta Vejen, lektor, UCC. Desværre var der endnu ikke et nationalt fælles bud på indhold og form, men mange gode tiltag. Samarbejdet pågik forsat.

 

Interessevækkende indlæg

Næste dag åbnede med Aslak Gottlieb, undervisningskonsulent, Nyhedsugen 2015. Han førte på glimrende vis deltagerne igennem projektets mangeårige historie frem til nu og sagde, at det gamle Avisen i Undervisningen har gennemgået en digital forvandling og derfor i dag hedder Nyhedsugen.

Mange sjove, interessante og spændende aspekter blev præsenteret, og over 20.000 elever har hvert år været involveret i projektet, når det er løbet af staben i både digital- og papirudgaver.

Jacob Petersen fulgte efter med et indlæg fra Digital Dannelse, som vil forske, undervise, rådgive og skabe refleksion om virkningen af digitale sociale medier.

Det lykkedes eftertrykkeligt, og det blev et ret forrygende og interessevækkende indslag. Udgangspunktet var, at digitale færdigheder er noget andet end digital dannelse. Dialogen var varm og hektisk, og spørgelysten stor. Klart blev det, at ikke ét billede sendt ud er længere privateje!

 

Fyldt op til randen

Lars Goldschmidt, tidligere direktør, Dansk Industri, og samfundsdebattør tog som den provokerende debattør, han er, kontant fat under overskrifterne:

Vi kan ikke leve af viden alene! I vidensamfundet lever vi ikke af viden, men af viden, som bringes i anvendelse. De faglærte får det til at ske. Perspektiver på fag, uddannelse og dygtighed.

Det blev en særdeles involverende afsluttende session - debatten var til at føle på, spændende meningsudvekslinger var i spil.

Så var alle - efter en afsluttende frokost - på alle måder fyldt godt op, og derfor blot tilbage at sige: På gensyn i 2016


Læs også reportager fra andre spændende arrangementer i Børn & Bøger.