Prisoverrækkelsestale
Vi skal nu i gang med overrækkelsen af Læringscentrenes Forfatterpris 2018. Prisen består ud over æren af 30.000 kr., som generøst er doneret af Edvard Pedersens Biblioteksfond.
Det vil jeg gerne som det allerførste takke mange gange for. Det flotte beløb gør, at der er vægt bag prisen, og at den er en af Danmarks fornemmeste børnelitterære priser, der uddeles hvert år.
Prisen er blevet uddelt siden 1981 og er i tidens løb gået til meget forskelligartede modtagere, da betingelserne for tildeling er meget åbne. Lad mig citere prisens fundats:
Prisen gives til en dansk forfatter, der gennem sit forfatterskab har ydet et særligt skøn- eller faglitterært bidrag til børns og unges oplevelser og/eller viden.
Prisen kan i nogle tilfælde deles mellem flere bidragydere til værket, hvis de anses for at udgøre det samlede forfatterskab.
Forfatterskabet symboliseres sædvanligvis gennem en enkelt titel, der er udkommet det seneste år forud for prisuddelingen. Titlen udnævnes til ”Årets Bog”. Prisen kan også gives for en serie eller andet, når blot en del af værket er udkommet i det pågældende år og opfylder kriterierne om bemærkelsesværdig kvalitet.
I særlige tilfælde kan prisen uddeles til en illustrator alene, hvis denne har ydet en så fremragende indsats for børns og unges læseoplevelse, at det kan sidestilles med et forfatterskab.
Da prisen rækker så langt tilbage i tiden, er det klart, at man dengang automatisk tænkte på en udgivelse trykt på papir.
Men med de åbne kriterier for tildeling kan der naturligvis med ordene ”eller andet” også være tale om udgivelser på andre medier, og prisen gik da også i udviklingens tegn i år 2000 til et værk på noget så dengang ”nymodens” som en CD-ROM.
I dag ville man også sagtens kunne give den for en elektronisk udgivelse, en web-udgivelse, en interaktiv fortælling, en pod-cast eller andet.
Det, det er vigtigt at hæfte sig ved, er, at prisen gives for et forfatterskab, og at dette symboliseres i et værk. Mediet er altså underordnet, og det er heller ikke nødvendigvis årets bedste bog eller værk, der præmieres - det kan det selvfølgelig også samtidig være, men det er forfatterskabet, der er i fokus.
Hvad der også er vigtigt at bemærke, er ordet kvalitet. Men hvad er kvalitet? Er det ikke et spørgsmål om smag og behag? Om, hvad de, der vælger modtageren, mener, er kvalitet?
Jo, naturligvis. Det kan ikke være anderledes. Men de, der vælger, er også nødt til at forholde sig til, at forfatterskabet skal have ydet et særligt litterært bidrag.
Det handler altså om, at pågældende på en eller anden måde har gjort sig bemærket og/eller gjort en forskel. Prisen er et skulderklap for veludført arbejde og en ansporing til at fortsætte sin udvikling og sit forfatterskab.
Det er bestyrelsen for Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre, der udpeger prisens modtager, men vi gør det efter indstilling fra foreningens faglige udvalg, som består af meget kompetente ildsjæle, der til daglig beskæftiger sig med børn og børnelitteratur.
Derfor er vi hvert år sikre på, at det er den helt rigtige modtager, vi har fundet frem til, for det er en lang og grundig proces. Hvad angår dette års pris, startede det faglige udvalg allerede sidste efterår med at se på, hvilke udgivelser der havde skilt sig ud og gjort sig bemærket i løbet af foråret.
Udvalget kom hurtigt frem til 4-5 værdige kandidater, men hvem eller hvad skulle det være? Indskoling, mellemtrin, YA? En bestemt genre, et vigtigt budskab, faglitteratur, den bedste bog, noget, der var populært hos børnene? Hvilket medie? Efter at have indsnævret feltet nåede udvalget frem til en konklusion:
Årets udgivelse er en bog. En bog trykt på papir som i gamle dage. Og det er skønlitteratur. Årets forfatter er en kvinde, som har skrevet en række bøger, der er underholdende og ganske populære hos børnene. Dermed kan man sige, at hun har ydet et særligt litterært bidrag, men det er ikke en af disse populære bøger, der udløser prisen.
Lad mig få det sagt med det samme og afsløre, at vi i år har valgt at give prisen til Anne Sofie Hammer, som er ”mor” til bøgerne om Villads fra Valby, som hun debuterede med i 2009.
Anne Sofie, nu må du gerne komme frem.
Det er en fin, sjov og underholdende lille serie, om drengen Villads, der af nogle er blevet kaldt et moderne svar på Emil fra Lønneberg. De fleste kender vist serien, der er et hit for børn omkring skolestart.
Sidste år begyndte Anne Sofie Hammer også på en serie om skilsmissebarnet Magda, der hele tiden på lun facon spiller sin far og mor ud mod hinanden for at opnå fordele. I denne serie sættes der på morsom vis fokus på at være delebarn.
Men det er som sagt ingen underholdende bog, der bliver udnævnt til Årets Bog. Det gør derimod bogen Vi ses, Pellerøv, der handler om savn og tabu – og om at komme videre.
Tillykke med prisen Anne Sofie Hammer, men inden jeg går over til at overrække den, vil jeg lige fortælle om begrundelsen for at vælge dig, og at det netop blev denne bog, der udløste prisen.
Det faglige udvalg har valgt at fokusere på den udvikling, der har været i dit forfatterskab, siden du startede med serien om Villads. Dine underholdende bøger blev hurtigt populære hos børnene, og dit forfatterskab var godt i gang.
Villads fra Valby er både filmatiseret og dramatiseret for scenen, og jeg ved blandt andet også, at Villads i 2013 blev stemt ind som bedste højtlæsningsbog af ca. 600 børn i Viborg, hvor folkebiblioteket og skolebibliotekerne i samarbejde gennemførte projektet Godkendt af børn.
Her læste børn – og deres forældre - fra 12 børnehaver og 12 skoler en række udvalgte bøger og gav dem karakterer alt efter, hvor gode de var. ”Villads” scorede topkarakter hos de fleste børn.
Siden er udviklingen i dit forfatterskab gået slag i slag. I 2014 kom den betagende og rørende bog Paris Belinda Hansen om en pige, som prøver at få det bedste ud af hverdagen i sit under middelmådige liv og drømmer om at komme med i X-faktor.
I 2015 kom ”Mig og Dylan Walker eller historien om, hvordan jeg ødelagde mit sidste skoleår” om en fyr, der bringer bringer sig selv i en slem kattepine ved at lyve og springe ud som bøsse, hvad han slet ikke er – han bliver pigernes ven, men så er chancen vel røget for at få den pige, han er interesseret i? Sikke et dilemma.
I denne bog behandles det seriøse tema, at nogen unge mennesker i teen-årene kommer i en situation, hvor de føler sig fortvivlede, fordi de ikke kan finde ud af, hvem de selv er. Kan man komme videre?
Nu har vi så fået Vi ses, Pellerøv, der også behandler et seriøst emne, nemlig den sorg og det savn, et barn kan have, når nogen forsvinder, og der ikke er nogen at tale med det om. I bogen her er det ludomani, der er tabuet, men det kunne også f.eks. have været misbrug af en slags.
På meget fin vis tackler du det, at børn nogle gange godt ved, at noget er galt, har en anelse om, hvad der er er i vejen, men ikke får noget ordentligt svar. Her bliver det unævnelige italesat, der bliver sat ord på de følelser, børn også mærker, når en familie går igennem en krise.