Prisoverrækkelsestale
Det sidste punkt på dagens program er et indlæg af vinderen af Læringscentrenes Forfatterpris 2019 ved Edvard Pedersens Biblioteksfond med efterfølgende signering af plakater, men inden vi når så langt, skal modtageren først afsløres og hædres, så det går vi i gang med nu.
Prisen er en af landets største børnelitterære priser, der uddeles hvert år, da den ledsages af et kontant beløb på 30.000 kr., som generøst er doneret af Edvard Pedersens Biblioteksfond, som det også fremgår af prisens navn.
Jeg vil gerne som det første takke fonden for den flotte donation, som gør det muligt at uddele prisen og sætte fokus på dansk børnelitteratur. Tusind tak.
Som det næste vil jeg hæfte mig ved ordet ”Forfatterpris”, for det er et forfatterskab, vi hædrer. Det er således mere end en pris for en god bog eller et godt litterært værk. Det er det også, men på den måde, at det værk, der har udløst prisen, samtidig bliver udnævnt til ”Årets bog”.
”Bog” sagde jeg, men det kunne lige så godt have været f.eks. ”serie”. Jeg sagde også ”forfatterskab”, men det kunne lige så godt have været f.eks. ”illustratorskab” eller ”makkerskab”, for det er jo sådan, at prisen ikke kun kan gives til en forfatter, den kan også gives til en illustrator eller deles mellem flere ophavsmænd.
Jeg skal ikke her citere prisens fundats, den kan læses på vores hjemmeside, jeg vil dog hæfte mig ved et par ord i den, nemlig ordene ”bemærkelsesværdig kvalitet”. Men hvad er det, der giver et litterært værk kvalitet? Det bruger de meget kompetente medlemmer af vores faglige udvalg hvert år lang tid på at drøfte.
Der findes ikke umiddelbart nogle brugbare kriterier til at afgøre dette, da den moderne børnelitteratur i dag er meget anderledes, end da senest Sven Møller Kristensen i 1969 opstillede følgende tre kriterier: Enhed, intensitet og kompleksitet.
Det er altså ikke nok, at en bog er populær eller sjov at læse. Det må den gerne også være, men årets prismodtager skal formå at tilføre litteraturen noget mere, for at kunne kalde det høj kvalitet.
Hvert år starter udvalget med at se på, hvilke udgivelser der har skilt sig ud, altså været ”bemærkelsesværdige”, i det år, der går forud for prisen. Hvem fortjener et skulderklap for veludført arbejde?
Det kan være en forfatter, som gennem længere tid har været i kikkerten, men det kan også være en debutant eller et forfatterskab, der er kommet særlig godt fra start.
Udvalget drøfter mulige kandidater til prisen, og møde for møde snævres feltet ind, indtil der til sidst står en enkelt tilbage som den, der har gjort det største indtryk i løbet af året.
Lad mig med det samme afsløre, at årets prismodtager er en kvindelig forfatter, som udvalget før har haft oppe at drøfte, men i 2018 udkom så den bog, som gjorde udslaget og fortjente at blive udråbt som årets bog.
Som udvalget sagde i sin indstilling til bestyrelsen, der træffer den endelige beslutning om, hvem der skal have prisen, er det en forfatter, hvis sprog ikke blot er formfuldendt smukt og ligger godt i munden, det er også gennemsyret af musikalitet og nerve, har en særlig spændstighed.
I det nummer af Børn & Bøger, som udkommer i morgen, og som I allerede i dag kan få et eksemplar med hjem af samtidig med plakaten, er der et interview med hende, og i artiklen står der blandt andet, at årets forfatter er både rimsnedker og rytmetømrer, og at hun vedkender sig, at hun nok altid har været mere rapper end digter.
Nu har de fleste nok gættet, at årets prismodtager er digtningens mester Marianne Iben Hansen, og den bog, der har uløst prisen, er Lille Frøken Pingelpot.
Det er en sand fornøjelse at læse, hvordan Marianne Iben Hansen leger med sproget. Noget af det virker som noget frygteligt vrøvl, men alligevel ligger der dyb alvor bag.
Det er fortællingen om kyllingen, der som ventet er noget ganske særligt – bare ikke sådan, som man havde troet. Den siger nemlig ikke det samme som de andre høns.