Prisoverrækkelsestale
Det næstsidste punkt på programmet for vores konference Litteraturens ansigter er vanen tro uddeling af Skolebibliotekernes Forfatterpris ved Edvard Pedersens Biblioteksfond. Sidste punkt er et indlæg af prisvinderen med efterfølgende signering af plakater til deltagerne.
Skolebibliotekernes Forfatterpris er en af landets største børnelitterære priser, der uddeles hvert år, da den ledsages af 30.000 kr., som generøst er doneret af Edvard Pedersens Biblioteksfond.
Jeg vil gerne som det første takke fonden for den flotte donation, som gør det muligt at uddele denne fornemme pris og dermed sætte fokus på dansk børnelitteratur og dens skabere. Tusind tak!
Prisen gives for at hædre et dansk forfatterskab, som med sit bidrag af børnelitteratur har gjort en forskel og ydet et særligt bidrag til børns og unges læseoplevelser og/eller viden.
Forfatterskabet symboliseres i en titel, der er udkommet i året forud for prisens uddeling. Denne titel skal, som det står i fundatsen, være af bemærkelsesværdig kvalitet, og titlen udnævnes samtidig til Årets bog eller Årets serie eller Årets et-eller-andet.
Som oftest gives prisen til en forfatter, men den kan i særlige tilfælde også gives til en illustrator, hvis illustratorskab kan sidestilles med et forfatterskab og giver samme litterære oplevelse af særlig kvalitet. Den kan også deles mellem flere ophavsmænd, en forfatter og en illustrator, to forfattere eller to illustratorer, hvis delene af værket ikke kan adskilles.
Prisen kan gives til både debutanter, til ”garvede” kunstnere og alt derimellem – og den valgte titel er ikke nødvendigvis bundet op på det trykte medie. Det kan også være digitalt, i form af lyd eller andet, bare det som nævnt er af bemærkelses kvalitet og giver er særlig litterær oplevelse.
Hvordan finder foreningens bestyrelse så ud af, hvilken forfatter, der skal hædres, og hvilken titel, der skal fremhæves? Det får den hjælp til af foreningens meget kompetente faglige udvalg, som indstiller deres slutkandidat til foreningens bestyrelse.
Det er en lang og grundig proces, udvalget er igennem, før det indstiller, hvem der bør have prisen netop dette år. Vi er derfor aldrig i tvivl om, at alle krav er opfyldt, og at vi vælger den helt rette modtager.
Det starter med, at udvalgets medlemmer, der alle læser mange bøger hvert år, i efteråret året før, prisen uddeles, ser på, hvad der indtil da er udkommet i årets løb, hvad der kunne være relevant, og hvilke udgivelser, der har skilt sig ud.
Hvad er af særlig bemærkelsesværdig kvalitet? Hvad er et særligt bidrag? Hvem fortjener et skulderklap?
Med udgangspunkt i dette og titler, der udkommer senere på året, drøftes mulige kandidater meget omhyggeligt, og møde for møde snævres feltet ind, indtil der til sidst på foråret året efter først består en shortlist, og der siden står en enkelt kandidat tilbage som den, der har gjort det største indtryk.
Jeg vil allerede nu, inden jeg afslører modtager og værk, fortælle, at prisen i år gives til en kvindelig forfatter. Og mediet er også i år en trykt bog. Det er en forholdsvis ny prismodtager, som dog alligevel ikke er helt uvant med store priser. Så kan jeg vist ikke trække den længere...
Forfatteren er Hanne Dagmar Raaberg, som får prisen for sin roman Papirhjerter, der også tidligere på året indbragte hende Kulturministeriets børnebogspris.
Skal vi ikke også hilse på forfatteren?
Hanne Dagmar Raaberg er cand.mag. i retorik og er dertil uddannet fra Forfatterskolen for Børnelitteratur. Hun debuterede som forfatter med Hils far (2017), en højtlæsningsbog om ånd og savn i børnehøjde. Som forfatter er hun optaget af modsætningsforholdet mellem store følelser og små detaljer. Hun har skrevet siden barndommen, hvor egne flytninger og skoleskift har givet hende et blik for alt det usagte i relationer og hierarkier. Hun stiller sig som forfatter loyalt på barnets side.
I 2023 udgav hun ungdomsromanen Papirhjerter, som er en hjertevarm fortælling om sommeren, før alting begynder for alvor.
I et interview fortæller Hanne Dagmar Raaberg, at inspirationen har hun dels fundet ved at læse nogle af sine tidlige digte, som handler om krop, forelskelse og tidlige kys, dels ved at anvende folkevisernes måde at fortælle på, hvor der bringes store og voldsomme følelser i spil i lyrisk form.
Endvidere fortæller forfatteren i interviewet om bogen:
Det er ikke en letlæsningsbog, men jeg har ofte tænkt, at skrivemåden måske kan give større læselyst, fordi der er mange tekstindgange, og den bliver lettere at gå om bord i end en bog, der består af ren tekst, der kan opfattes som en ”tekstmur”.
Lad os se lidt på romanens indhold:
Alva er bedsteveninde med E-L. De er vel nærmest slyngveninder. Kan tale om alt, gør alt sammen. Men pludselig sker en masse ting stort set på samme tid.
Pedro bliver ny dreng i klassen. E-L er vild med ham. Alva er vild med ham, men ved, at imod E-L har hun ingen chancer. For nu træder så en alvorlig ting frem. E-L’s bryster. Hold da op for nogle lækre sager at få lov at røre ved. Og hendes talje...